5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu


Yaratıcılığıyla para kazanan arkadaşlarımda bir “ya başkası benim eserime konarsa” endişesini görüyor, fakat anlayamıyordum. Zira benim yazdığım, çizdiğim her şey hayrat gibi ortadaydı… Belki bu işten para kazanmadığımdan.

Ta ki, bu hafta sonu gecenin bir yarısı okulumuzun facebook sayfasında İngilizce Öğretmenimizin durumunda “Gülümsemek herşeyin ilacı, gülecek birşey bulamıyorsan ne acı” cümlesini okuyana kadar! Endişelenmedim de, acayip şaşırdım ve tereddüte düştüm. Meğer arkadaşlarım tescil çalışmalarında, gizlilik kaygılarında haklılarmış. Ben okuldan kimseye resim koymak için izin aldığım iki velimiz dışında, böyle bir bloğun varlığından bahsetmemiştim! (Deniz Hanım merhabaaaa) Tereddütüm ve şaşkınlığım şu yüzdendi: bazen beynimiz bize oyun yapabiliyor, fi tarihinde kulağımıza çalınan bir şeyi bize taptaze ve kendi ürünümüzmüş gibi çıkarabiliyor. “Acaba” dedim, “ben bu dizeyi bir yerde duyup mu buraya koydum?” Aslında bu herkesin bildiği ve kullandığı bir söz mü?

Hemen İngilizce Öğretmeni’mize sordum, bir arkadaşının msn’inde görmüş ve beğenerek ondan almış. Arkadaşı da meğer hakikaten internette dolaşırken blogdan görüp, beğenip kullanmış. Arkadaşıyla tanışmıyoruz. Dizelerimin sadece 2 kişi gezerek sonra tekrar beni bulması ihtimali, nedir acaba?

Neyse ki düğüm çözüldü, olay aydınlandı.

Bu olaydan hareketle, yepyeni bir kelimeyi sizlerin kullanımına açıyorum. “ŞAMŞAK”. Daha doğrusu ben değil, kocam açıyor.

Rivayete göre, kocam ve ablası bir gün geyik muhabbeti yaparken, ablası çok abartılı bir şey söylemiş. Aytuğ da “yok devenin nalı” demiş. Ablası bunu “Yok devenin ayakkabısı” diye değiştirmiş ve o eklemiş o eklemiş, iki kardeş kahkahalar içinde “yok devenin bale pabucu” deyişini buluvermişler…

Ben bu hikayeyi hep ağzımda yarım gülümseme “tabi tabi” bakışımla dinledim. Çünkü Karadeniz Ereğlisi’nde bulunduğu iddia edilen bu sözün, internetin olmadığı, televizyonların tek kanallı, telefonların ise santral marifetiyle bağlandığı bir dönemde, benim o sıralarda bulunduğum anadolunun tahıl ambarı Konya’ya nasıl ulaştığını aklım bir türlü alamıyordu.

Şamşak‘ın doğuşuna ise bizzat şahit oldum. Olur da literatüre girer, gençler arasında yayılırsa kelime anıyla şanıyla kocam tarafından bulunmuştur, kimseler hak iddia etmesin.

Şam şeytanı ile şaklaban kelimelerinin birleşiminden türeyen bu kelime, haylaz ama komik kişiler için kullanılabilir. Cümle içinde kullanmak gerekirse:

Bizim evde şamşak var!

17 thoughts on “5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu

  1. Sevgili arkadaşım,
    Bu konular çok ince. Bu sebeple iki blogumuz kapanmak üzere. Yıllar önce aldığımız izne karşın hemi de.
    O “yok devenin bale pabucu lafı”, bizim okulda “Yok …..’in bale pabucu” diye kalın ayak bilekleri olan bir kız arkadaşımıza yakıştırılmıştı. Meğerse bak o bile patentliymiş.
    Kullandığın resimlere, %80 şeffaf WATERMARK koy. Sonradan pişman olma. Öyle her resmi kullanma.
    Bu arada yeni teman güzel olmuş. Uzun zamandır söyleyemedim. Yazılara yılmadan devam…
    Sevgiler

    • ince hakkaten. o watermark mı ne, nasıl yapılıyor bana anlatman lazım. Diğer konu resimleri için de sanırım en iyisi kaynak belirtmek.
      Bu arada yoğun gündeminden başını kaldırıp ses vermen güzel:)

  2. Esra, Karadeniz Ereğlisi ile ilişkiniz nedir? Ben oralıyım (kalben). Her toplantıda bir yerden çıkardı bir Ereğli’li, burada da görünce şimdi, bu sabah, ağzım açık kaldı.

    • Ben de senin yazılarında Akçakoca’yı görüp bir acaba demiştim de araya laf karışmış demek, soramamışım. Eşim de ablası da Ereğli doğumlu, kayınvalidem ve kayınpederim Erdemir emeklisi… Sanırım Ereğli’li diyebiliriz onlar için. Dediğin gibi hangi taşı kaldırsan bir Ereğli’li çıkıyor. Havasından mı suyundan mı dünyanın dört bir tarafına dağılmış başarılı insanlar:) Sen de oralarda okuduysan belki kesiştiniz bizimkilerle cumhuriyet balosunda vb… Dünya küçük.

      • Bizimkiler de evlenip çalışmak için oraya gidenlerden. Ben 1979’da ayrıldım Ereğli’den. Eşin ve ablası kaç yaşındalar? Ben TED’de okudum, onlar?

      • Eşim 72’li, ablası 67’li. Aytuğ 2 yıl TED’de okumuş(78 ve 79) sonra Cumhuriyet İlkokulu’na geçmiş. Arzu ise komple Cumhuriyet ilkokulunda. Ortaokul ikisi de Ereğli Anadolu, ama sen o yıllarda ayrılmıştın çoktaaan.

      • Miyavvv. etmez mi? Walt Disney’in dediği gibi “It is a small world afterall.” Bizim şu birlikte kabak çorbası içme planı kaçınılmaz oldu sanırım… belki Ayfer Hanım ve Alper Bey’ler de bize katılırlar!

      • Kocana sor bakalım adını kim koymuş…

        Hakikaten dünya küçük… İnanılır gibi değil. Çok sevgiler. Görüşeceğiz bu durumda.

      • Hande annenle tanışıyorum biliyor musun? Bizim kızlar Tunç Motel’in bahçesinde sulara bata çıka az kaz kovalamadılar… En son gidişimizde de (hani şu simetrik sucuklar konusunun yaşandığı zaman) otelde kanunlu, udlu annemler meşk yaptılar da biz de keyifli keyifli dinledik… Şimdi kayınvalidemi arayıp şaşkınlığımı onunla paylaşıyorum..

      • Çok selam söyle. Ben de anneme anlatacağım olayı, eminim çok şaşıracaktır o da. Az kaldı bizim gelmemize, gelince görüşelim.

    • Alooo….Esra ve HAnde , size söylüyorum. Arada ben varım, beni geçip kanka olamazsınız öyle. Yıllarca Esra-İzlen kankalığını kıskandım, bu yaşımdan sonra bir de Esra-HAnde çekemem, ona göre. Hande’nin Esra’yla kanka olabilmesi için önce benimle arkadaş olması gerekiyor.
      YAzıya gelecek olursak, benim diyeceğim bir şey yok. Sonuçta blog yazısı el ilanı yapılıp genel grevde dağıtılmış biriyim.
      Eğer internet üzerinden yayınlanıyorsa kişi zaten bunu bir nev’i baştan kabul etmiş bulunuyor. Yapılan da, alınan da benim gözümde orta malı.
      Düşündüm de yaş gereği daha olgun davranmam daha doğrun olacak. İster istemez arkadaş olmanıza izin verdim. Serbsetsiniz.

Bir Cevap Yazın

